۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۶۰۸۳۷۹

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۹ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۹ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
امروز در بازار‌های جهانی قیمت طلا ۴ دلار کاهش یافت و قیمت نفت نیز در سایه کاهش شدید ذخایر نفت آمریکا افزایش یافت و به حدود ۷۰ دلار در هر بشکه رسید.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۹ خرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

سهام آسیایی باز هم کاهش یافت
 
روز پنج‌شنبه، درحالی که آخرین دور اظهار نظر‌های مقامات چین و آمریکا نشان می‌داد ریسک تداوم جنگ تجاری، تشدید شده است، سهام آسیایی افت دیشب وال‌استریت را دنبال کردند. در این شرایط نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در مورد تاثیر منفی این جنگ بر رشد اقتصادی جهان، افزایش یافته است.

سهام اروپایی که در معاملات دیروز به شدت سقوط کرده بودند، امروز در ابتدای معاملات نتوانستند افت دیروز را جبران کنند. شاخص داکس آلمان و کاک فرانسه بدون تغییر ماندند، درحالی که فوتسی انگلیس ۱.۱۵ درصد و شاخص بورس ایتالیا هم ۱.۲۹ درصد سقوط کردند.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، یک رکورد پایین ۴ ماهه جدید ثبت کرد، اما در ادامه توانست به رشد اندک ١. ٠ درصدی دست پیدا کند.

معاون وزیر خارجه چین، ژانگ هانهوی، در پاسخ به سوالی در مورد جنگ تجاری با آمریکا گفت: ما با جنگ تجاری مخالفیم، اما از جنگ تجاری هراسی نداریم. این نوع به راه انداختن اختلافات تجاری، تروریسم آشکار اقتصادی است.

این اظهارات به دنبال سخنان رییس‌جمهور ترامپ که گفته بود «هنوز آماده توافق تجاری با چین نیستیم» و گزارشاتی بود که نشان می‌داد چین در نظر دارد از ممنوعیت صادرات فلزات نادر برای ضربه زدن به واشنگتن استفاده کند.

نیکی ژاپن ۰.۲۹ درصد و ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۷۴ درصد افت کردند، درحالی که کاسپی کره‌جنوبی توانست ۰.۷۷ درصد بالا بیاید.

در بازار چین هم شاخص کامپوزیت شانگ‌های ۰.۳۵ درصد افت کرد. شاخص هانگ‌سنگ هم ۰.۴۲ درصد پایین آمد.

در بازار ارز، نرخ برابری دلار با ین ژاپن با تغییری اندک به ۱۰۹.۶۶۰ رسید. شاخص دلار هم نزدیک به بالاترین نرخ ۲ هفته‌ای خود باقی ماند و ۹۸.۰۸۵ واحد شد.
___________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۳۳ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۲۸ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۹۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۱۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان تومان ارزش‌گذاری شده است.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان است.
___________________________

کاهش ۴ دلاری قیمت طلا در بازار‌های جهانی
 
امروز در بازار‌های جهانی قیمت طلا با ۴.۱ دلار کاهش نسبت به روز گذشته هر اونس به قیمت ۱۲۷۵ دلار و ۲۰ سنت معامله شد.

قیمت این فلز گران‌بها امروز در کمترین زمان ۱۲۷۴ دلار و ۵۰ سنت و در بیشترین زمان ۱۲۷۹ دلار و ۱۰ سنت به فروش رسید.

قیمت امروز فلز زرد نسبت به یک ماه گذشته ۷.۹ دلار و نسبت به یک سال گذشته ۲۵.۷ دلار با کاهش همراه شد.

در گروه سایر فلزات گران‌بها هم نقره کاهش ۳ سنتی داشت و هر اونس از این فلز به قیمت ۱۴.۳۷ دلار معامله شد. فلزات گران‌بهای پلاتینیوم و پالادیوم کاهش‌هایی به ترتیب یک و ۷ دلار را تجربه کردند.

خبرگزاری رویترز، درباره دلیل کاهش قیمت طلا در بازار‌های جهانی نوشت: قیمت طلا امروز به کمترین میزان یک هفته گذشته رسید که افزایش ارزش اوراق قرضه و همچنین تقویت دلار در بازار‌های جهانی از عمده دلایل آن بود.

به گزارش رویترز؛ تقویت ارزش دلار می‌تواند نقش مؤثری در کاهش تقاضای طلا در کشور‌های بزرگ مصرف‌کننده مانند چین و هند داشته باشد.

زمانی که دلار تقویت می‌شود طلا را برای خریداران با دیگر ارز‌ها گران‌تر می‌سازد بنابراین تقاضا برای این فلز گران‌قیمت کاهش یافته و قیمت آن در بازار‌های جهانی افت می‌کند.
___________________________

قیمت نفت با کاهش شدید ذخایر نفت آمریکا به محدوده ۷۰ دلار برگشت
 
امروز در بازار‌های جهانی قیمت نفت برنت ۴۰ سنت افزایش یافت و به محدوده ۷۰ دلار در هر بشکه رسید.
 
قیمت نفت که طی روز‌های گذشته با خبر تحریم نفتی ایران و ونزوئلا به قیمت ۷۴ دلار افزایش یافته بود در چند روز گذشته با خبر افزایش ذخایر نفت آمریکا به زیر ۷۰ دلار برگشت، اما امروز روند صعودی قیمت نفت با کاهش ذخایر نفت آمریکا آغاز شده است.

خبرگزاری رویترز نوشت: امروز پنج‌شنبه قیمت نفت پس از آنکه گزارش‌های صنعتی انتظار کاهش شدید ذخایر نفت آمریکا را اعلام کرد و همچنین نگرانی از جنگ تجاری چین و آمریکا تشدید شد قیمت نفت دوباره روند صعودی به خود گرفت.

امروز قیمت نفت وست‌تگزاس آمریکا هم ۶۱ سنت افزایش یافت و به بشکه‌ای ۵۹ دلار و ۴۹ سنت معامله شد. تفاوت ۱۰ دلاری امروز قیمت نفت برنت و آمریکا تقریباً کم‌سابقه بوده است.

بر اساس آمار‌های گروه صنعتی مؤسسه نفتی آمریکا، ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۴ می‌با ۵.۳ میلیون بشکه کاهش به ۴۷۴.۴ میلیون بشکه رسید.

در این میان برخی تحلیل‌گران بر این باورند که طرح کاهش تولید نفت توسط کشور‌های عضو اوپک و غیراوپک اجرا می‌شود در نشستی که اواخر ماه ژوئن یا اوایل ماه جولای برگزار خواهد شد به تمدید اجرای این طرح تصمیم‌گیری خواهند کرد.

بر اساس این طرح، کشور‌های تولیدکننده نفت تصمیم گرفتند که روزانه تولید نفت خود را ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

از زمانی که این کشور‌ها طرح کاهش تولید نفت را در ماه ژانویه اجرایی کردند قیمت نفت حدود ۳۰ درصد افزایش یافت.

پس از اجرای این طرح آمریکا کشور‌های عضو از جمله عربستان را تحت فشار قرار داد تا عرضه نفت را در بازار بیشتر کنند تا قیمت نفت کاهش یابد، اما کشور‌های عضو اوپک و حتی عربستان به اظهارات ترامپ توجهی نکردند.
___________________________

قاچاق برنج منتفی شد | نرخ هر کیلو برنج خارجی ۸ هزار تومان
 
مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، از منتفی شدن قاچاق برنج به داخل کشور خبر داد و گفت: سال گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز، قاچاق برنج به داخل کشور متوقف شد که با این وجود میزان واردات به طور خالص مشخص شد.

وی افزود: با افزایش قیمت برنج ایرانی این محصول از سبد دهک‌های کم درآمد حذف شد و در نتیجه نیاز به واردات برنج خارجی که قیمت پایین تری دارد، افزایش یافت.

کشاورز در ادامه بیان کرد: با توجه به آنکه واردات برنج با ارز ۴۲۰۰ تومانی به طور مستمر انجام می‌شود، از این رو قیمت برنج خارجی در بازار تغییری نداشته و همچنان با نرخ ۸ هزار تومان عرضه می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: در سال ۹۳، ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت با هدف حمایت از تولید داخل شکل گرفت، با این توجیه که واردات منجر به کاهش قیمت و رکود بازار برنج ایرانی می‌شود؛ اما در شرایطی که قیمت برنج ایرانی از ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان فراتر رفته، ممنوعیت کاربرد خود را از دست داده است.

به گفته وی، با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته و شرایط فعلی تحریم این امیدواری وجود دارد که اعمال ممنوعیت فصلی برای واردات برنج با درایت و مدیریت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به کار گرفته نشود.

کشاورز با اشاره به مزایای حذف ممنوعیت واردات برنج بیان کرد: با حذف ممنوعیت واردات در فصل برداشت، شائبه کمبود و گرانی برنج خارجی منتفی شد، ضمن آنکه دیگر واردکنندگان به این سمت نمی‌برد تا برای خرید برنج خارجی هجوم برند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: برخی دلالان ایرانی به سبب آنکه تصور نمی‌کردند که واردات برنج در فصل برداشت برنج داخلی انجام شود، قیمت برنج را افزایش دادند. این در حالی است که با رایزنی‌های صورت گرفته برای حذف ممنوعیت، بازار به ثبات و تعادل نسبی رسید.

وی با اشاره به دیگر مزایای واردات برنج در فصل برداشت برنج داخلی گفت: با توجه به آنکه شرایط بین المللی کشور متاثر از تحریم‌های خصمانه است، بنابراین در چنین شرایطی یکی از اهداف دشمنان کشور هدف قرار دادن امنیت غذایی است که اعمال ممنوعیت پنج ماهه، تبعات منفی تحریم را تشدید می‌کند.

کشاورز در پایان با بیان اینکه واردات برنج تحت کنترل است، تصریح کرد: سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی، نیاز به واردات ۸۰۰ هزار تن است. از این رو ممنوعیت واردات برنج هیچ استدلالی ندارد.
___________________________

احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در دو سال آینده در کشور

علی نبیان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خبر ۲۱ شبکه یک سیما گفت: ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ظرف امسال و سال آینده در کشور ساخته می‌شود.

نبیان افزود: کار ساخت ۲۰۰ هزار واحد از این تعداد در شهر‌های جدید آغاز شده است.

وی با اشاره به طرح اقدام ملی برای ساخت مسکن گفت: ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین دولتی در سراسر کشور وجود دارد که هزار و ۸۰ هکتار آن شناسایی شده و در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌گیرد تا به صورت مشارکتی اقدام به ساخت واحد‌های مسکونی کنند.

نبیان همچنین با اعلام اتمام طرح مسکن مهر در پنج استان کشور افزود: تلاش می‌کنیم تا پایان امسال بحث مسکن مهر به پایان برسد مگر آن بخش از این طرح که دارای مشکلات حقوقی است. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات